donderdag 20 april 2023

Een vruchtbare dag voor Croisiers.

Herman en ik (Seppe) spreken op een regenachtige zondagochtend af aan de oever van de Vesder. De ploeg is klein, maar uitgeslapen en enthousiast. Het doel helder; de recent ontdekte Puits de Farfouiller equiperen en een vervolg richting Bellevaux trachten te duiken.

Het water staat hoog, hierdoor verloopt de portage door S1 vlot. Ook de portage over het blokkenstort in de Salles des Castors gaat vlotter dan ooit dankzij een aantal strategisch gepositioneerde steunbeugels, die Stijn tijdens een vorige sessie vakkundig heeft geïnstalleerd. Dit komt het comfort, efficiëntie en bovenal de veiligheid ten goede.

Ik laat de 7L’s waarmee ik de S1 doorgedoken heb achter in de Salles des Castors. 

Herman en ik transporteren het nodige materiaal over het blokkenstort en met twee goed gevulde 11L’s vertrek ik richting S5bis. Een prachtig en inmiddels gekend duiktraject doorheen de warme (15°C) en koude (9°C) rivier.

S2

S2
Eens aangekomen in S5bis, duik ik meteen de diepte van de Puits de Farfouiller in. De eerste meters bestaan uit een massieve witte plaat, welke onder een hoek van 45° afhelt richting de lager gelegen verticale schacht. Bovenaan deze schacht bevindt er zich een rotsbrug, waar ik overheen duik. Bovenop deze brug ligt een pakket zand. Toekomstige duiken zullen aantonen dat het gunstiger is om onder de brug door te duiken. Om de zichtbaarheid in de Puits Farfouiller langer te kunnen behouden is een kleine aanpassing van het huidige equipeerwerk aangeraden. 

Na de schuine wand transformeert het profiel tot een ruime verticale schacht en ik daal verder af. De bodem op -20m bestaat uit een dikke horizontale zandlaag. Het zicht in de put is inmiddels sterk gereduceerd. Na een korte zoektocht, vind ik onder een laag plafond een vervolg. Eens onder het plafond door gedoken klaart het weer op. Met enige opluchting kan ik op -16m de reel die tijdens een vorige duik verloren geraakte weer recupereren. 

Vervolgens brengt een aaneenschakeling van ruime kamers en mooie gangen mij tot een eerder lage en zanderige passage op -3m. Met een lege reel in handen zie ik op enkele meters van mij een steile knik richting oppervlakte. Ik realiseer mij dat de connectie met de S2 van de Bellevaux nog nooit zo dichtbij was. Geleidelijk aan reduceert de zichtbaarheid tot 0m en besluit ik mijn kar te keren. 

duikprofiel en temperatuur

Geert maakt een topografische inschatting van het gedoken tracé en ik kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bevestigen dat de connectie tussen Crosiers en Bellevaux nabij is. (cyaankleurige lijn) 



Wordt vervolgd.

Seppe Meyvis


Geen opmerkingen: